کاربرد عدد پی در ساخت تخت جمشید!

جغرافی دانان جوان

مطالب جالب و تحقیقی در مورد جغرافیا و زمین شناسی

کاربرد عدد پی در ساخت تخت جمشید!

مهندسان هخامنشی راز استفاده از عدد پی را2500 سال پیش کشف کرده بودند.آنها در ساخت سازه های سنگی و ستون های مجموعه ی تخت جمشید که دارای اشکال مخروطی است از این عدد استفاده کردند.

عبدالعظیم شاه کرمی متخصص سازه و مسئول بررسی های مهندسی در مجموعه تخت جمشید در این باره گفت: بررسی های کارشناسی که روی سازه ی تخت جمشید و به خصوص ستون های انجام گرفته نشان می دهد که هخامشیان 2500 سال پیش از دانشمندان ریاضی دان استفاده کردند که به خوبی با ریاضیات محض و مهندسی آشنا بودند. آنان برای ساخت حجم های مخروطی راز عدد پی را شناسایی کرده بودند.

در بخش های مختلف سازه ی تخت جمشید مقاطع مخروطی شامل دایره،بیضی و سهمی دیده می شود و برای به دست آوردن مساحت،محیط و ساخت سازه هایی با این اشکال هندسی بدون شناسایی راز عدد پی و طرز استفاده از آن غیر ممکن است.

هم اکنون دانشمندان در بزرگ ترین مراکز علمی و مهندسی جهان چون ناسا برای ساخت فضاپیما و استفاده از اشکال مخروطی توانسته اند عدد پی را تا چند صد رقم اعشار محاسبه کنند.بر اساس متون تاریخ و ریاضیات کسی که توانست برای اولین بار به طور دقیق عدد پی را محاسبه کند غیاث الدین جمشید کاشانی بود.

مجموعه ی تخت جمشید مهمترین پایتخت مقاومت هخامنشی در استان فارس و در نزدیکی شیراز جای گرفته است.

نویسنده:fateme


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:تخت جمشید،کاربرد عدد پی در ساخت تخت جمشید،عدد پی,

] [ 18:49 ] [ nila ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه